Ons programma

You are here:

Beste Keerbergenaar,

Op zondag 13 oktober 2024 mag u naar de stembus trekken voor de gemeenteraadsverkiezingen. U leest het goed: u mag naar de stembus, want de stemming is niet langer verplicht. De eerste stap naar een goed en democratisch bestuur, dat het meest aansluit bij uw persoonlijke noden en wensen, begint bij uw stem. Daarom nodig ik u graag uit om zeker uw stem uit te brengen, ongeacht u uw stem voor KVU of voor een van de klassieke partijen wenst uit te brengen.

Want Keerbergen voor U (of kortweg KVU) is geen klassieke politieke partij. KVU is een beweging, geboren en getogen in Keerbergen. Ontstaan van onder uit en zonder baas of bazen van bovenaf. We zetten ons af tegen de Brusselse partijpolitiek en met ons stopt dit aan de Hansbrug. Geen partijpolitiek gekissebis maar samenwerken voor het goede van Keerbergen, voor zijn verenigingen en voor U.

Lang niet alles in onze gemeente is slecht. Het is hier aangenaam wonen en vertoeven. Wel willen we in de beleidsdomeinen zaken verbeteren, beslissingen effectief uitvoeren, andere accenten leggen of zelfs een tand(je) bijsteken. Dit zonder eindeloos gekibbel en uitsluitend vertrekkend vanuit een positieve ingesteldheid.

Graag stel ik u hierbij ons verkiezingsprogramma voor. Dit programma is zorgvuldig samengesteld en gebaseerd op de situatie van vandaag. We gaan voor een duurzaam, proactief en flexibel beleid, waarbij we steeds op zoek willen gaan naar de gepaste oplossingen. Gedurende een legislatuur van zes jaar kan er veel veranderen, dus we zullen het zeker niet nalaten ons programma bij te sturen waar nodig. Ook willen we de komende zes jaar vooral luisteren naar u, om zo een transparant beleid te kunnen voeren op maat van de Keerbergenaar, waarin uw mening telt.

Open communicatie, toegankelijkheid en verschillende adviesraden, comités, verenigingen en organen staan hierin centraal. We willen écht weten wat er leeft onder onze inwoners en hierop ons beleid afstemmen. Uw stem telt echt voor ons. Niet enkel op 13 oktober, maar op elke dag waarop we de kans krijgen uw stem te vertegenwoordigen. Dat is onze belofte.

KVU zal de komende zes jaar met uw steun en uw vertrouwen werken voor U.

Uw lijsttrekker,
Maikel Iliaens

Waar liggen onze prioriteiten?

Met KVU willen we een beleid voeren dat vertrekt vanuit de Keerbergenaar, dat vertrekt bij u. Om dit zo goed mogelijk te realiseren is het belangrijk dat er in de eerste plaats geluisterd wordt naar u. Daarom willen we ons engageren om wijkcomités uit te werken en vanuit het bestuur meerdere keren per jaar in gesprek te gaan met deze comités. We willen ook zeer kort bij onze verschillende adviesraden, verenigingen, sportclubs, handelaars en horecazaken staan. Enkel zo kunnen we een beleid voeren volledig op maat van de Keerbergenaar.

Met stip bovenaan onze agenda staat het aanpakken van onze fietsinfrastructuur en onze verkeersveiligheid in het algemeen. Daarnaast moet de communicatie en toegankelijkheid van bestuur en diensten veel beter. Ook de kinderopvang in onze gemeente kan en moet veel beter en flexibeler georganiseerd worden. Daarnaast willen we investeren in sport door kunstgrasvelden te voorzien voor onze beide voetbalclubs. Dit willen we realiseren vanuit een gezond financieel beleid en dit zonder een verhoging van de belastingen.

Beknopt programma

Jeugd en onderwijs

Op onze Jeugdraad willen we blijven inzetten en we willen hen voorzien van een ruimer werkbudget. We willen op zoek gaan naar een geschikte locatie voor een jeugdhuis en de uitbouw ervan realiseren. De gebouwen van onze jeugdbewegingen willen we opfrissen en opknappen, zoals o.a. de vernieuwing van de sanitaire voorzieningen bij onze Chiro. Ook willen we blijven investeren in onze schoolinfrastructuren en de toegankelijkheid ervan. Eveneens in onze scholen willen we verschillende demo’s en sessies blijven organiseren zoals een dode hoek-simulatie, fietsexamen, smartphonegebruik in het verkeer, …

Senioren en vorming

We ondersteunen het memorandum dat de Seniorenraad heeft opgesteld. Ook willen we een senioren-ambtenaar aanstellen en onze senioren daadwerkelijk betrekken in het beleid. Diensten als Mobitwin blijven we ondersteunen en het huidige CDO (Centrum voor Dagopvang) willen we vervangen door een nieuwbouw dat moderner, toegankelijker en groter is voor senioren. We willen een ruim aanbod aan gratis en nuttige info- en vormingsmomenten aanbieden alsook het behouden en uitbreiden van initiatieven als ‘Busselen na de noen’.

Kinderopvang

Als gemeente willen we fungeren als de overkoepelende schakel tussen onthaalouders en gezinnen. We blijven voor- en naschoolse opvang organiseren. De opvangplaats aan het Zandjanneke is te klein geworden, dus we willen overleggen met de betrokken actoren om andere locaties – zoals op school zelf – te voorzien. De oude pastorij willen we afbreken en vervangen door een nieuwbouw met ruimte voor het CDO (Centrum voor Dagopvang) en de uitbating van een kinderopvang. Tevens kan dit gebouw dienst doen als centraal gebouw waar openbare kinderopvangdiensten, dienst onthaalouders en het ‘Huis van het Kind’ kunnen verzameld worden.

(Verkeers)veiligheid

De fietspaden langs onder andere de Oudstrijderslaan en de Haachtsebaan heraanleggen. Daarnaast moeten we proactief blijven waken over de staat van onze fietspaden en gevaarlijke (kruis)punten. Extra focus willen we houden aan onze schoolomgevingen en de routes er naartoe. Ook willen we een plan uitwerken om overhangende takken over fietspaden sneller te kunnen aanpakken. De recent door de gemeente aangekochte woning langs de Haachtesebaan (kruispunt Oude Putsebaan) willen we afbreken om vervolgens een project te realiseren om de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid te verbeteren. We zullen blijven investeren in preventie en sensibilisering. Qua algemene veiligheid willen we meer inzetten op de wijkwerking van onze politiediensten en de problematiek rond hangjongeren aanpakken.

Wonen en samenleven

We willen wijkcomités oprichten om dichter bij de Keerbergenaar te staan. We voorzien de verschillende comités van een wijkbudget en willen ten minste jaarlijkse een contactavond met elk wijkcomité om interactief van gedachten te wisselen. Onze verschillende verenigingen zullen we blijven ondersteunen, zowel op financieel als logistiek vlak. Initiatieven als ‘Keerbergen Schaatst’ en de ‘Molenfeesten’ willen we dan ook blijven organiseren.

Wat wonen betreft willen we de broodnodige rioleringswerken van het project ‘Keerbergen Oost’ uitvoeren. Ons Ruimtelijk Uitvoeringsplan is ook aan vernieuwing toe en als gemeente willen we ons ook blijvend engageren om wonen (zowel huren als kopen) in onze gemeente betaalbaar te houden voor iedereen.

Dienstverlening en communicatie

We willen het e-loket verder uitbreiden zonder uit het oog te verliezen dat niet iedereen over een computer en/of voldoende computerkennis beschikt. De wachttijden voor het maken van een afspraak met de gemeentelijke diensten willen we tot een minimum beperken en we willen eveneens een avond per week de diensten openstellen zonder een afspraak vereist is.

Groen, klimaat en milieu

Naast het inzaaien van bermen met planten in functie van de biodiversiteit, willen we blijvend gronden aankopen voor een optimaal natuurbehoud, het uitbouwen van een speelbos, hondenlosloopweide, … en het uitbreiden van het wandel- en fietsnetwerk. Onze natuurdomeinen (Broekelei, Pommelsven, Kruisheide, …) en open ruimte in de Dijle- en Raambeekvallei willen we absoluut intact houden en beschermen. We ondersteunen dan ook de werking van Natuurpunt. Tot slot willen we blijvend (en beter) onze bermen en onverharde wegen onderhouden. We ondersteunen de prioritaire punten van het memorandum van de Milieuraad.

Cultuur en vrije tijd

KVU ondersteunt volledig het memorandum dat de Cultuur- en Erfgoedraad in Keerbergen heeft opgesteld en KVU engageert zich om nauw met het bestuur van de CER samen te werken. Daarnaast willen we opnieuw een braderij organiseren, al dan niet in combinatie met de julikermis, en evenementen zoals een maandelijkse rommelmarkt. We willen initiatieven van onze verenigingen en lokale handelaars en horecazaken optimaal en blijvend ondersteunen en aanmoedigen. Ook willen we blijvend investeren in een sterk en gevarieerd aanbod, zowel qua podium als vorming, in ons GC Den Bussel. Tot slot willen we een jaarlijks cultuurgala organiseren (vergelijkbaar met het sportgala) om onze socio-culturele verenigingen en lokale kunstenaars, muzikanten en ander artistiek talent in de kijker (en de bloemetjes) te zetten.

Financiën

We willen een gezond financieel beleid voeren en voorafgaandelijk elke investering een grondige analyse uitvoeren. We moeten ons telkens afvragen: “Is de kost noodzakelijk?”, “Zijn er goedkopere alternatieven?”, “Is de investering duurzaam?”, “Kunnen we subsidies krijgen?”, … De belastingen moeten in lijn liggen met de uitgaven. We gaan er vanuit dat we, rekening houdend met het vooropgestelde budget en wanneer er zich niet al te veel onvoorziene noodzakelijke kosten opdringen, we de belastingen niet dienen te verhogen.

Mobiliteit

Het mobiliteitsplan (dat al dateert van 2008) willen we actualiseren en aanpassen aan de huidige noden. Gemeentelijke fietsenstallingen willen we uitrusten met oplaadpunten voor elektrische fietsen en we willen polsen waar er nood is aan extra laadpalen voor elektrische wagens. We zullen blijvend aandringen bij De Lijn voor het invoeren van een rechtstreekse busverbinding met Leuven.

Sport

We willen duurzame, recycleerbare kunstgrasvelden aanleggen voor onze beide voetbalclubs (KSC en KNVLH Keerbergen) en de parking van ons sportcomplex heraanleggen. Het jaarlijks sportgala blijven we organiseren, daarnaast willen we ook een sportbeurs organiseren waar onze sportclubs zich kunnen voorstellen aan potentiële sporters. Ook nemen we nota van de inspiratienota ‘Sport Keerbergen’.

Ruimte, erfgoed en begraafplaats

In het behoud en de restauratie van ons Keerbergs erfgoed zullen we blijven investeren. Om ons erfgoed nog meer uit te lichten willen we investeren in tal van evenementen en informatieborden. We ondersteunen de werking van onze Heemkring De Botermolen. Ook willen we dat onze begraafplaats ten allen tijde een propere, toegankelijke, serene en groene omgeving van rust is. Om het groene karakter van onze gemeente te bewaken zullen we naast zelf een tandje bij te steken ook onze inwoners stimuleren voldoende groen te voorzien.

Lokale economie

Het memorandum van de Lokale Economieraad (LEK) ondersteunen we en we wensen nauw samen te werken met de LEK. We zullen dan ook onze lokale handelaars en onze horecazaken optimaal blijven ondersteunen, zowel logistiek als financieel. We willen dan ook tal van evenementen en acties organiseren om ze te promoten. Voor alle uit te besteden opdrachten is het voor ons vanzelfsprekend om eerst te kijken naar vakmensen en bedrijven uit onze eigen gemeente, mits de kwaliteit en de kostprijs op dezelfde lijn liggen.

Gezondheid, armoede en (dieren)welzijn

Blijven inzetten op preventie: EHBO-cursussen organiseren, rookstopcursussen, sensibiliseringscampagnes rond alcohol, drugs, gokken, … organiseren. Ook willen we gratis onderzoeken rond kanker organiseren en de hoeveelheid fijn stof in onze gemeente blijvend monitoren en ingrijpen wanneer nodig. We zullen steeds waken over de (rolstoel)toegankelijkheid van gebouwen en domeinen, alsook op tijdelijke evenementen zoals de Molenfeesten en Keerbergen Schaatst. Mensen met een beperkt financieel budget laten we niet in de kou en ondersteunen we via het OCMW en verschillende organen (zoals de Welzijnsraad) en organisaties (zoals Komaraf) die we ook blijvend willen ondersteunen. Daarnaast blijven we het kansentarief aanmoedigen en ondersteunen.

Wat dierenwelzijn betreft willen we een hondenlosloopweide realiseren en blijvend inzetten op sensibiliseringscampagnes rond onder meer de paddentrek, wijzen op de gevaren van grasmaairobots op egels, ‘Maai mei niet’, …

Volledig programma

1.1 KVU ondersteunt volledig het memorandum dat de Cultuur- en Erfgoedraad in Keerbergen heeft opgesteld. KVU engageert zich om samen met het bestuur van de Cultuur- en Erfgoedraad en de verenigingen samen te werken.

1.2 Vanuit de gemeente willen we (opnieuw) een braderij organiseren in het dorp, al dan niet in combinatie met de julikermis om zowel de braderij als de kermis aantrekkelijker te maken. Samen met deze braderij willen we ook een dorpelingenkoers organiseren die voorbij Keerbergse bezienswaardigheden en handels-/horecazaken rijdt.

1.3 Maandelijkse rommelmarkt organiseren op het stukje Haachtsebaan ter hoogte van gemeenschapscentrum Den Bussel.

1.4 Initiatieven van onze verenigingen en lokale handelaars en horecazaken optimaal en blijvend ondersteunen en aanmoedigen (denk aan: tijdelijke afsluitingen van straten, logistieke ondersteuning, aanleveren van de nodige vergunningen, advies, …).

1.5 Organiseren van een jaarlijks cultuurgala, vergelijkbaar met het sportgala, waarop we al onze socio-culturele verenigingen en lokale kunstenaars, muzikanten en ander artistiek talent in de bloemetjes willen zetten. We blikken terug op hun realisaties van het afgelopen jaar en kijken vooruit naar hun geplande realisaties voor het komend jaar. We willen hierbij de werking en activiteiten van de verschillende verenigingen meer in de kijker zetten en potentiële samenwerkingen tussen een of meerdere verenigingen zo stimuleren. Dit evenement kan ook een mooi moment worden voor het uitreiken van de jaarlijkse cultuurprijs.

1.6 Proactief aanvullen van ‘Uit in Keerbergen’ met activiteiten van onze verenigingen in samenspraak met de betrokken verenigingen. Zo kunnen we zowel online via de gemeentelijke website(s) als in het gemeentelijk infoblad Keerinfo zoveel mogelijk evenementen van onze verenigingen in de kijker zetten. Daarnaast willen we voor elk aangevraagd evenement een ‘publiciteit checklist’ bezorgen aan de betrokken organisator of vereniging. Puntjes op de checklist kunnen gaan van gemeentelijke reclamemiddelen zoals “Publiciteit op gemeentelijke LED-schermen aanvragen” tot algemene reclamemiddelen zoals “Maak een Facebook-evenement aan” met telkens de nodige instructies.

1.7 Blijvend investeren in een sterk en gevarieerd aanbod, zowel qua podium als vorming, in ons gemeenschapscentrum Den Bussel.

1.8 Tarieven van gemeentelijke gebouwen herbekijken voor onze lokale verenigingen. Het zou niet mogen zijn dat een vereniging duizenden tot tienduizenden euro’s moet betalen op jaarbasis om bijvoorbeeld repetities te organiseren.

2.1 We willen een gezond financieel beleid voeren en voorafgaandelijk elke investering een grondige analyse uitvoeren. We moeten ons telkens afvragen: “Is de kost noodzakelijk?”, “Zijn er goedkopere alternatieven?”, “Is de investering duurzaam?”, “Kunnen we subsidies krijgen?”, … We vinden dat een gemeentebestuur er zich bewust van moet zijn dat het omgaat met belastinggeld van de inwoner, waardoor er altijd ter goeder trouw gehandeld moet worden. Elke uitgave moet verdedigbaar zijn tegenover de bevolking.

2.2 De belastingen moeten in lijn liggen met de uitgaven. We gaan er vanuit dat we, rekening houdend met het vooropgestelde budget en wanneer er zich niet al te veel onvoorziene noodzakelijke kosten opdringen, we de belastingen niet dienen te verhogen. Wel blijven we realistisch en willen we niet inboeten op het blijvend investeren in een gemeente die de Keerbergenaar verdient, waardoor een verlaging van de belastingen ons eerder niet realistisch lijkt. Doch, als de situatie en het budget zich gunstig voordoen, zullen we het zeker niet nalaten een verlaging door te voeren.

3.1 We ondersteunen de prioritaire punten van het memorandum van de Milieuraad.

3.2 Bermen inzaaien met planten in functie van de biodiversiteit in onze gemeente.

3.3 Goede afspraken maken goede vrienden. We willen een duidelijk plan rond groenbeheer uitwerken, gekoppeld aan duidelijke en strikte voorwaarden en regels. Bijgevolg willen we blijvend investeren in de controle van de opgelegde voorwaarden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de controle van de heraanplant bij het kappen van bomen of het controleren van de nodige kapvergunningen en omgevingsvergunningen.

3.4 Blijvend aankopen van gronden voor een optimaal natuurbehoud en het uitbouwen van een speelbos, uitbreiden van het geboortebos, opzetten van een hondenlosloopweide, uitbreiden van het wandelnetwerk, …

3.5 Het als gemeente blijvend deelnemen aan initiatieven zoals ‘De Mooimakers’ en andere relevante campagnes in de strijd tegen zwerfvuil.

3.6 De natuurdomeinen (Broekelei, Pommelsven, Kruisheide, …) en open ruimte in de Dijle- en Raambeekvallei intact houden en beschermen.

3.7 Het gemeentelijk wagenpark blijvend vergroenen door meer elektrische voertuigen in te zetten.

3.8 De grootste impact richting een groen(er) Keerbergen kunnen we enkel samen met onze inwoners realiseren. Daarom willen we hun betrokkenheid vergroten, ontharding en groene gevels promoten en verder inzetten op sensibilisering van onze inwoners inzake het gebruik van pesticiden.

3.9 Onze gemeente is vandaag een voorbeeld wat betreft de openbare verlichting die reeds werd overgeschakeld naar LED. In het VEKP (Vlaams Energie- en Klimaatplan) stellen lokale besturen het engagement om tegen 2030 alle openbare verlichting volledig om te schakelen naar LED. De kans is reëel dat het huidig bestuur de volledige omschakeling deze legislatuur nog realiseert. Mocht dit toch niet het geval zijn, willen wij het laatste deel ook nog omschakelen.

3.10 In de mate van het mogelijke willen wij als gemeente steeds deelnemen aan Vlaamse en federale initiatieven, suggesties en campagnes die bijdragen tot een beter klimaat. Daarnaast willen we proactief blijvend op zoek gaan naar hoe we als gemeente ons steentje kunnen bijdragen voor het klimaat.

3.11 Blijvend en beter onderhouden van onze bermen en onverharde wegen.

4.1 Het mobiliteitsplan dateert van 2008. Hoog tijd om dit te actualiseren en aan te passen aan de huidige noden. We willen dit nieuwe plan opstellen met de inbreng van onze inwoners en zetten hier een participatietraject voor op.

4.2 Gemeentelijke fietsenstallingen uitrusten met oplaadpunten voor elektrische fietsen.

4.3 Via het platform ‘Keerbergen Denkt Mee’ een bevraging lanceren om te toetsen waar de bevolking nieuwe laadpalen voor elektrische wagens wenst en deze plaatsen.

4.4 Keerbergen heeft vandaag een degelijke bereikbaarheid met het openbaar vervoer (denk aan bussen van/naar Mechelen, Haacht station, Brussel Noord, …). We zullen de huidige bereikbaarheid blijvend bewaken en samen met De Lijn onderzoeken of we een rechtstreeks bus van/naar Leuven kunnen inzetten (of bijvoorbeeld de huidige lijn Tremelo – Leuven langs Keerbergen kunnen laten rijden).

4.5 Onderzoeken of er een draagvlak is om enkele deelfietsen in te zetten in onze gemeente.

4.6 Behouden en uitbreiden van het fiets- en wandelnetwerk in onze gemeente.

5.1 Organiseren van verschillende sessies in onze scholen zoals een dode hoek-simulatie, demo met een tuimelwagen om het belang van het dragen van de veiligheidsgordel aan te tonen, workshop ‘afleiding op de weg’, demo met een ‘alcoholbril’, ‘drugbril’ en/of ‘vermoeidheidbril’, fietsexamen, …

5.2 Blijvend investeren in onze schoolinfrastructuren en het onderhoud ervan. Ook de toegankelijkheid van al onze schoolgebouwen moet steeds optimaal gegarandeerd blijven.

5.3 Samen met al onze Keerbergse scholen en ouderraden op regelmatige basis grondige evaluaties uitvoeren inzake (verkeers)veiligheid, (cyber)pesten en geweld, gezondheid, … en de preventie ervan. Bij eventuele problemen willen we kort op de bal spelen en samen met de betrokken scholen ingrijpen waar en wanneer nodig.

5.4 Blijvend organiseren van een ruim aanbod aan nuttige en gratis info- en vormingsmomenten georganiseerd door de gemeente. Denk hierbij aan infosessies rond phishing (internetfraude), hoe het digitaal gemeenteloket te gebruiken, de gevaren van (overmatig) smartphone gebruik bij jongeren en hoe hier tegen op te treden als ouder, hoe mijn belastingaangifte indienen, …

6.1 De oude pastorij afbreken en vervangen door een nieuwbouw met woonappartementen, met ruimte voor het CDO (Centrum voor Dagopvang) en de uitbating van een kinderopvang. Dit gebouw kan tevens dienst doen als centraal gebouw waarin alle openbare kinderopvangdiensten, dienst onthaalouders en het ‘Huis van het kind’ kunnen verzameld worden.

6.2 Blijvend inzetten op de kwaliteit, flexibiliteit en de nodige capaciteit van de kinderopvang in onze gemeente.

6.3 Als gemeente fungeren als overkoepelende schakel tussen onthaalouders en gezinnen. We willen zowel de (beginnende) onthaalouders ondersteunen met middelen als ze in contact brengen met potentiële gezinnen en vice versa.

6.4 Buitenschoolse en voor- en naschoolse kinderopvang blijven we organiseren. Door de enorme vraag is de opvangplaats van het Zandjanneke aan de Putsebaan te klein geworden. Daarom overleggen we met de betroken actoren om andere locaties, zoals op de school zelf, te voorzien.

7.1 “Keerbergen is één van de gemeenten met de hoogste inkomens van Vlaanderen” horen en lezen we vaak. Een gemeentebestuur heeft de plicht om door deze cijfers heen te kijken en er zich eveneens bewust van te zijn dat meer dan 10% van de Keerbergse inwoners aangeeft (heel) moeilijk rond te komen. Via verschillende organen (zoals de Welzijnsraad), organisaties (zoals Komaraf) en het OCMW willen we al deze mensen optimaal en blijvend ondersteunen. Wij laten niemand achter in ons beleid.

7.2 We willen ook inwoners met een beperkt financieel budget een kwaliteitsvolle vrijetijdsbeleving kunnen aanbieden. We willen het kansentarief in o.a. Den Bussel blijvend ondersteunen, voorzien een kansentarief voor kampen georganiseerd door de gemeente en onderzoeken of de gemeente (deels) kan tussenkomen in lidgelden voor sportclubs en verenigingen, jeugdkampen georganiseerd door derden en kampen van onze jeugdbewegingen. Kinderen die opgroeien in kansarme(re) gezinnen mogen in geen geval in een sociaal isolement terecht komen.

7.3 Blijvend inzetten in de (rolstoel)toegankelijkheid van (openbare) gebouwen en domeinen en de bereikbaarheid ervan. Daarnaast willen we als bestuur bij elke bouw of verbouwing van commerciële gebouwen zoals handelszaken, horecazaken, sportclubs, … de eigenaar(s) steeds aanmoedigen om te investeren in en rekening te houden met de toegankelijkheid ervan. Tot slot willen we op alle openbare evenementen georganiseerd door de gemeente en tijdelijke constructies ten allen tijde de toegankelijkheid kunnen garanderen voor iedereen.

8.1 Blijvend investeren in het behoud en de eventuele restauratie van ons Keerbergs erfgoed. Daarnaast willen we investeren in evenementen om ons erfgoed nog meer uit te lichten. Denk hierbij aan een rommelmarkt rond de Heimolen, promoten van de erfgoedwandeling door hier leuke acties aan te koppelen, kleinschalige muzikale activiteiten in het gemeentelijk park, scholen motiveren om vaker uitstappen te plannen naar onze monumenten, fotozoektochten organiseren, …

8.2 We willen dat onze gemeentelijke begraafplaats ten allen tijde een propere, toegankelijke, groene en serene omgeving van rust is. We willen proactief de toegankelijkheid bewaken (denk aan het onderhoud van wandelpaden), tijdig nodige restauratiewerken van monumenten en grafzerken uitvoeren en een goed en tijdig onderhoud van alle groene elementen uitvoeren.

8.3 Keerbergen is een groene gemeente en dat willen we zo houden. We stimuleren onze inwoners voldoende groen te voorzien. Als gemeente hebben we hierin een voortrekkersrol. We zorgen voor een goed onderhouden, propere en groene gemeente.

8.4 We ondersteunen de werking van onze Heemkring De Botermolen.

9.1 Verenigingen zijn het kloppend hart van onze gemeente. We zullen deze optimaal en blijvend ondersteunen; zowel op financieel (aan de hand van een rechtvaardig subsidiebeleid) als logistiek vlak. Daarnaast behouden we graag initiatieven waar verenigingen hun kas kunnen spijzen, zoals de ‘Molenfeesten’ en ‘Keerbergen Schaatst’ en denken we na over meerdere, nieuwe initiatieven.

9.2 Oprichten van wijkcomités om dichter bij de Keerbergenaar te staan en meer voeling te krijgen met wat er leeft in welke regio. Dit biedt ons eveneens de kans om lokale initiatieven en buurtfeesten optimaal te ondersteunen waar nodig. Het gemeentebestuur engageert zich om jaarlijks een contactavond te hebben met elk wijkcomité om interactief van gedachten te kunnen wisselen.

9.3 Aansluitend op vorig punt willen we graag een wijkbudget voorzien per regio. Zo kunnen er in samenspraak met de verschillende wijken en de gemeente kleinschalige projecten gerealiseerd worden (denk aan: extra zitbanken in een bepaalde regio, speeltoestellen, fietsenstallingen, bloemenperken aanleggen in bermen, …).

9.4 Zo lang als nodig blijven we ‘onze’ Oekraïense vluchtelingen ondersteunen en willen we ook de komende 6 jaar flexibel omspringen met eventuele toekomstige en gelijkaardige wereldwijde conflicten en daaruit voortvloeiende vluchtelingencrisissen.

10.1 Duurzame, recycleerbare kunstgrasvelden voor onze beide voetbalclubs KSC Keerbergen en KNVLH Keerbergen aanleggen.

10.2 Herbekijken van de concessie voor de uitbating van de cafetaria van de sporthal, waardoor het uitbaten aantrekkelijker en vooral haalbaarder wordt voor de uitbater. Zo kunnen alle sportclubs en verenigingen in de sporthal blijvend rekenen op een goede werking.

10.3 Een jaarlijkse sportbeurs organiseren in samenwerking met al onze sportclubs. De verschillende clubs kunnen er een stand uitbaten, demo’s geven, flyeren en extra informatie uitdelen, … terwijl geïnteresseerden informatie kunnen inwinnen en zich al dan niet aansluiten bij een van onze sportclubs.

10.4 Organiseren van het jaarlijks ‘sportgala’ en dit evenement uitbreiden met extra-sportieve prijzen voor onze sportclubs zoals ‘procentueel de meeste jeugdsporters’, ‘veiligste club’, ‘meeste nieuwe leden aangeworven’, … gekoppeld aan een geldprijs voor de winnende sportclub, om ze aan te moedigen zich blijvend in te zetten voor de betreffende onderwerpen.

10.5 De heraanleg van de parking van het sportcomplex (Putsebaan 103) uitvoeren met een ‘kiss- en ride’-zone, om extra parkeerplaatsen te winnen en een vlottere doorstroming te krijgen. Verder willen we hier ook de fietsenstalling vergroten, oplaadpunten voor elektrische fietsen voorzien en campagnes uitrollen om sporters en supporters aan te moedigen zoveel mogelijk met de fiets of te voet naar het sportcomplex te komen.

10.6 We nemen nota van de inspiratienota ‘Sport Keerbergen’ en houden rekening met de belangrijkste punten in onze beleidsvoering.

11.1 De (broodnodige) rioleringswerken van het project ‘Keerbergen Oost’ uitvoeren in samenwerking met Aquafin. Het gaat om de Heidestraat, de Korenbloemweg, de Lozenhoekstraat, een deel van de Nieuwsstraat en de Oude Dijkstraat. Tegelijkertijd richten we deze straten verkeersveilig in met aandacht voor de fietser en pakken we het sluipverkeer aan.

11.2 Blijvend inzetten op inspraak en participatie van de burger via onder andere bevragingsplatformen zoals ‘Keerbergen Denkt Mee’. Een van de topics die we via deze weg willen onderzoeken is of er draagvlak is voor een zondagsrust in Keerbergen.

11.3 Als gemeente moeten we ons blijvend engageren om wonen (zowel huren als kopen) in onze gemeente betaalbaar te maken en te houden voor iedereen. We zullen dan ook blijvend op zoek gaan naar allerhande federale en Vlaamse campagnes en subsidies om dit te realiseren, en willen hier als gemeente in de mate van het mogelijke steeds ook ons steentje aan bijdragen.

11.4 Ons gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) dateert al van 2013 en is verouderd. Het is dringend aan vernieuwing en opfrissing toe, wat we in de komende legislatuur willen realiseren.

12.1 Het budget voor de politie verhogen zodat er extra manschappen kunnen aangeworven worden in onze politiezone.

12.2 Het aanpakken van de problematiek rond hangjongeren en het algemeen onveiligheidsgevoel op straat.

12.3 Meer inzetten op de wijkwerking van onze politiediensten. Kent iedereen zijn/haar wijkagent? Dit om de aanspreekbaarheid en de toegankelijkheid van onze politiediensten te bevorderen. Bovendien geeft dit de politiediensten de kans om proactief op te treden bij eventuele probleemsituaties.

13.1 De fietspaden langs de Oudstrijderslaan en de Haachtsebaan aanleggen in asfalt of beton in plaats van de – vaak gevaarlijke en losliggende – klinkers die er nu liggen.

13.2 Een plan uitwerken om overhangende takken over fietspaden sneller te kunnen aanpakken.

13.3 Proactief blijven waken over de staat van onze fietspaden en de nodige herstellingen op een zo kort mogelijke tijd uitvoeren.

13.4 Fietssuggestiestroken aanbrengen in de Papestraat en de Dijlestraat om het fietstraject langs de Wittegoudbrug veiliger te maken.

13.5 Blijvend evalueren van de verkeersveiligheid rond onze scholen en de wegen er naartoe. Hierbij kijken we ook of we bepaalde kruispunten of gevaarlijke oversteekplaatsen (zoals o.a. het kruispunt Oude Putsebaan – Torteldreef) veiliger kunnen maken (door bijvoorbeeld en onder meer een fiets- en voetgangersoversteekplaats te voorzien).

13.6 Keerbergen scoort in 2024 slechts 5/10 in het Fietsrapport van de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde). Ondanks dat dit niet zo veel onder het Vlaamse gemiddelde ligt voor gemeenten met minder dan 20.000 inwoners en vergelijkbaar is met onze buurgemeenten, is dit voor ons een onvoldoende. Ons doel is om tegen uiterlijk 2030 ten minste even goed (en liefst zelfs beter) te scoren dan het Vlaamse gemiddelde. We steken hier duidelijk een tand bij en we trekken de nodige financiële middelen uit en vragen de nodige subsidies aan.

13.7 Recent (en minder recent) gewijzigde verkeerssituaties (her)evalueren en de vraag durven stellen of de wijziging al dan niet een verbetering is voor de verkeersveiligheid. Concrete voorbeelden zijn de verkeerslichten ter hoogte van de Papestraat –Oudstrijderslaan – Gemeenteplein en de wegversmalling op de Putsebaan ter hoogte van houthandel Moris: hier ontstaan geregeld files, gevaarlijke situaties waarbij wagens nog snel langs de versmalling willen rijden en fietsers die vallen bij het willen op- of afrijden van het fietspad. Hier willen we bijvoorbeeld de wegversmalling wegnemen zonder te hoeven inboeten aan de veiligheid en de zichtbaarheid van de overgang van het fietspad naar de fietssuggestiestrook verbeteren.

13.8 Blijvend investeren in preventie. Denk hierbij aan allerhande sensibiliseringscampagnes en het organiseren van verschillende sessies in onze scholen zoals een dode hoek-simulatie, demo met een tuimelwagen om het belang van het dragen van de veiligheidsgordel aan te tonen, workshop ‘afleiding op de weg’, demo met een ‘alcoholbril’, ‘drugbril’ en/of ‘vermoeidheidbril’, fietsexamen, …

13.9 De recent door de gemeente aangekochte woning op de hoek van de Oude Putsebaan en de Haachtsebaan afbreken. Vervolgens willen we hier een project realiseren om de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid te verbeteren.

14.1 KVU ondersteunt het memorandum dat de Lokale Economieraad (LEK) heeft opgesteld. Concreet betekent dit dat we subsidies en belastingvoordelen voor startende ondernemingen willen invoeren en opleidingsprogramma’s blijven faciliteren. We ondersteunen initiatieven van de lokale handelaar zowel logistiek als financieel en zullen deze steeds promoten net zoals het zelf organiseren van evenementen, lokale acties, … Op het vlak van infrastructuur willen we investeren in fiets- en voetpaden en bekijken we of we het parkeerbeleid kunnen verbeteren. Daarnaast waken we erover dat onze handelaars ten allen tijde vlot bereikbaar zijn, voor iedereen. Vanzelfsprekend willen we de regelmatige overlegmomenten met de LEK voortzetten en hechten wij veel belang aan hun input. Voor de goede opvolging is een ambtenaar voor lokale economie hierbij noodzakelijk. Verder komen de meeste punten uit dit memorandum reeds aan bod in ons programma.

14.2 De laatste jaren hebben heel wat handelaars en horecazaken het Gemeenteplein en de Haachtsebaan verlaten. We kunnen niemand dwingen om er opnieuw een handels- of horecazaak te beginnen, maar we willen wel een plan uitwerken om het uitbaten ervan makkelijker en aantrekkelijker te maken, door ze op zoveel mogelijk manieren optimaal te ondersteunen. Vanzelfsprekend geldt dit ook voor alle handelaars en horecazaken die niet in het dorpscentrum gesitueerd zijn.

14.3 Naast een nauwe samenwerking met de LEK (Lokale Economieraad) willen we een gelijkaardige adviesraad oprichten specifiek voor onze horecazaken. Zo kunnen we op geregelde basis luisteren naar de noden van onze horecazaken en hen optimaal betrekken bij gemeentelijke initiatieven. De lokale horeca is een belangrijke ontmoetingsplaats voor onze inwoners en trekt inwoners van andere gemeenten aan, wat het positieve imago van onze gemeente ten goede komt. Daarom moeten we onze lokale horeca optimaal en blijvend ondersteunen.

14.4 Onze gemeente telt heel wat professionele vakmensen en gespecialiseerde bedrijven die actief zijn in allerhande vakgebieden. Voor ons is het vanzelfsprekend dat we voor alle uit te besteden opdrachten eerst kijken naar vakmensen en bedrijven uit onze eigen gemeente, vooraleer we ruimer zoeken. Vanzelfsprekend zullen we ook steeds de kostprijs en de kwaliteit meenemen, om zo een weloverwogen keuze te kunnen maken.

15.1 Regelmatig een gratis cursus EHBO en uitleg over de werking van een AED-toestel aanbieden aan onze inwoners. Hierbij ook telkens opfrissen in welke (openbare) gebouwen in onze gemeente een AED-toestel voorzien is.

15.2 Vanuit de gemeente in samenwerking met een tabakoloog een tweejaarlijkse rookstopcursus organiseren.

15.3 Blijvend inzetten op preventie: denk aan sensibiliseren van de jeugd op het vlak van drank- en druggebruik, gratis onderzoeken rond kanker organiseren (denk bijvoorbeeld aan de mammobiel), infosessies rond verslavingen (gokken, sociale media, tabak, alcohol, …), voldoende dagelijkse beweging, mentale gezondheid, …

15.4 De luchtkwaliteit en de hoeveelheid fijn stof in onze gemeente voortdurend monitoren en, al dan niet preventief, ingrijpen waar en wanneer nodig.

16.1 We ondersteunen het memorandum dat de Seniorenraad heeft opgesteld. Dit willen we in de eerste plaats doen door het aanstellen van een senioren-ambtenaar. Daarnaast willen we onze senioren daadwerkelijk betrekken bij het beleid door o.a. onze Seniorenraad vaker te bevragen. Inzetten op verdere digitalisatie is goed, maar we mogen hierbij nooit onze senioren uit het oog verliezen en willen zo bijvoorbeeld het vroegere ‘meldstrookje’ in de Keerinfo terug invoeren. Verder komen de meeste punten uit dit memorandum reeds aan bod in ons programma.

16.2 Diensten zoals Mobitwin (dienst waarbij vrijwillige chauffeurs met hun eigen wagen ritten verzorgen ten behoeve van minder mobiele mensen met verplaatsingsproblemen) willen we blijvend ondersteunen.

16.3 Het huidige CDO (Centrum voor Dagopvang) vervangen door een nieuwbouw dat moderner, toegankelijker en groter is voor de senioren. Zo kunnen we de dienstverlening verbeteren en is er ruimte voor meer senioren.

16.4 De huidige mantelzorgpremie willen we behouden. We zullen het bedrag van de premie geregeld evalueren en in lijn met de inflatie indien nodig opschalen.

16.5 Blijvend investeren in en uitbreiden van initiatieven zoals ‘Busselen na de noen’ en het seniorenfeest.

17.1 Uitbreiden van onze gemeentelijke communicatiekanalen om inwoners, verenigingen en handelaars veel beter, sneller en duidelijker op de hoogte te houden van het reilen en zeilen in onze gemeente.

17.2 Tweejaarlijks peilen we naar de mate van tevredenheid van alle inwoners. Hierin zullen we vragen stellen over verschillende thema’s en op basis van de resultaten zullen we de nodige aanpassingen doorvoeren. Ons doel is om bij elke peiling een positief resultaat te bekomen.

17.3 Blijvend inzetten op de toegankelijkheid en bereikbaarheid van onze diensten en bestuur. Enkel door voldoende te luisteren naar onze inwoners zijn we in staat een zo goed mogelijk beleid te voeren.

18.1 Zoeken naar een geschikte locatie voor een jeugdhuis en de uitbouw ervan.

18.2 Opfrissen en opknappen van de gebouwen van onze verschillende jeugdbewegingen zoals onder andere de vernieuwing van de sanitaire voorzieningen bij onze Chiro.

18.3 Blijvend inzetten op adviesorganen zoals de jeugdraad. We willen voor de jeugdraad een ruimer werkbudget voorzien zodat ze zelf, in samenspraak met de bevoegde ambtenaar en schepen, bepaalde realisaties kunnen en mogen uitwerken voor de jeugd.

19.1 Het verder uitbreiden van het gemeentelijk e-loket waardoor nog meer documenten en aanvragen online kunnen aangevraagd of ingevuld worden.

19.2 Hoewel we willen inzetten op de verdere digitalisering, willen we er blijvend over waken dat de gemeentelijke diensten voor iedereen goed bereikbaar zijn en blijven via zoveel mogelijk verschillende kanalen. We mogen er niet standaard vanuit gaan dat iedereen over een computer beschikt of voldoende computerkennis heeft.

19.3 Alle gemeentelijke diensten gedurende een avond per week openstellen zonder een afspraak vereist is.

19.4 Op uitzonderlijke momenten van drukte of ziekte bij het personeel na, zou de maximum wachttijd om een afspraak te maken op het gemeentehuis 3 werkdagen mogen bedragen. Indien we zien dat deze termijn te vaak wordt overschreden, willen we meteen ingrijpen door extra personeel aan te werven. Ook willen we proactief de nodige opleidingen aanbieden aan personeelsleden van andere diensten, zodanig dat zij kunnen bijspringen op drukke momenten of wanneer er veel zieke collega’s zijn. Daarnaast zullen we ten allen tijde ruimte houden voor ‘noodafspraken’, om voor dringende zaken steeds meteen terecht te kunnen op het gemeentehuis.

20.1 Op zoek gaan naar een geschikte locatie voor een hondenlosloopweide en de realisatie ervan.

20.2 Blijvend inzetten op sensibiliseringcampagnes wat betreft de nodige waakzaamheid op het vlak van dierenwelzijn. Denk hierbij aan campagnes rond de paddentrek, wijzen op de gevaren van grasmaairobots op egels, … Daarnaast blijvend deelnemen aan initiatieven zoals ‘Maai Mei Niet’ en de inwoners voldoende op de hoogte stellen van het nut van zulke campagnes

20.3 We blijven samenwerken met dierenasielcentra en met Helga’s Poezenhuis in het bijzonder.